WEB BLOG
this site the web

Laman Web Kerajaan Islam Andalus

1) http://www.carigold.com/portal/forums/archive/index.php/t-70190.html


Laman ini juga sama seperti yang sebelum ini tentang pengisiannya. Akan tetapi laman ini mengaitkan tentang peristiwa 1 April yang mana pada ketika itu Umat Islam telah dibunuh beramai-ramai dengan menggunakan tipu daya. Laman ini sesuai dijadikan bahan bacaan. Akan tetapi jika ditambah dengan gambar-gambar kesan peninggalan Islam Granada akan menjadi lebih menarik.


2) http://islamediation.wordpress.com/2008/12/23/sejarah-islam-andalusia-711-1492/


Laman ini ditulis dalam bahasa Indonesia. Ianya juga menerangkan latar belakang Kemunculan Kerajaan Andalusia. Ianya lebih menekankan bagai mana usaha penaklukan dan dakwah yang dijalankan oleh Abdul Rahman Al-Ausat. Ia juga menekankan aspek pendidikan yang menjadi perkara utama. Laman ini sesuai untuk dijadikan rujukan. Akan tetapi ianya agak sukar difahami kerana berbahasa Indonesia.


3) http://www.shukur.org/v4/component/option,com_smf/Itemid,105/topic,19781.msg77336/


Laman web ini merupakan laman web diskusi. Dalam ruangan ini penulis banyak menceritakan tentang peristiwa-peristiwa hitam yang menyayat hati bagaimana detik kejatuhan kerajaan Islam di Andalus ini. Antara kejadian paling memilukan dlm sejarah Islam pd 892 H. Pd masa itu ribuan umat Islam yg dijanjikan boleh menyelamatkan diri dgn berlayar ke Afrika dibunuh beramai-ramai secara kejam dan tidak berperikemanusiaan. Dlm kejadian itu, ribuan umat Islam mati bergelimpangan bermandi darah selepas tentera Kristian membunuh mereka.


4) http://sejarah2u.blogspot.com/2009/02/contohi-kegemilangan-islam-andalusia.html

Untuk kajian yang seterusnya adalah berkisarkan kepada sejarah Islam di Andalus. Laman pertama ini merupakan laman blog yang membincangkan sejarah perkembangan Islam di Andalus. Ianya memaparkan info yang berkaitan semangat perjuangan. Laman ini juga cuba mengupas tentang tamadun Islam Andalusia dan kaitannya dengan pembinaan sebuah negara maju zaman moden berdasarkan konsep baldatun tayyibah wa rabbun ghafur sebagaimana yang digariskan oleh al-Quran dalam Surah Saba' ayat 15. Ianya sesuai dijadikan sumber bacaan dan rujukan.

0 comments:

Post a Comment

 

W3C Validations

Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Morbi dapibus dolor sit amet metus suscipit iaculis. Quisque at nulla eu elit adipiscing tempor.

Usage Policies